TANIM
Ahşap malzeme ve kaplama kullanarak bina ve inşaatların iç ve dış aksamlarını ahşap
malzemeler ile kaplayan; sahne ve stüdyoların, gemilerin, kayıkların, uçakların,
kamyonların, karoserlerin vb. ağaç kısımlarını (kapı, pencere, dolap, merdiven, pano,
kepenk, ağaç lambri vb.) yapan ve yerine takan, ahşap malzemeyi tanıyan, resmini
okuyabilen, kesim listesini çıkarabilen kişidir.
GÖREVLER
Günlük iş planı ve iş organizasyonu yapar.
Ahşap doğramacılığı ve kaplamacılığı yapar.
Ahşap kapı ve montajı yapar.
Ahşap pencere ve montajı yapar.
Ahşap merdiven yapar.
Ahşap bölme duvar yapar.
Ahşap kepenk-panjur ve montajlarını yapar.
Ahşap sineklik yapar.
Ahşap separatör yapar.
Ahşap parke yapar.
Ahşap lambri yapar.
Ahşap tavan kaplama yapar.
Ahşap eşyalar yapar.
Mutfak dolapları ve montajını yapar.
Yer döşeme (parke, laminant vb) montajı/kaplanması yapar.
Doğrama imalatı yapar. (Kör kasa, kapı kasaları pencere kasaları, pervazlar,
camekânlar, pergule, kapı kanatları, pencere kanatları, panjur kanatları, ahşap
kepenkler)
Doğrama montajı yapar.
İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin faaliyetleri uygular.
Kalite Yönetim Sistemi kurallarına uygun çalışır.
Mesleki gelişim faaliyetlerinde bulunur.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Ahşap kesme ve doğrama makinesi, gönye ve metal kesme makinesi, kaplama pres
makinesi, testere makineleri (şerit, tepsi), doğrama tezgahı, planya, kalınlık
makinesi, delik makinesi, ağaç torna makinesi, şerit bileme makinesi, planya bıçağı
bileme makinesi, şerit kaynak makinesi gibi tezgah ve makineler,
Kereste, doğramacılıkta kullanılan yarı mamul ve hazır malzemeler, TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
Çeşitli rendeler, kalem, çizecek, çeşitli gönyeler, kerpeten, tornavida, eğe ve
törpüler, çekiçler, metre, biz, takım dolabı, matkap; matkap kolu ve uçları, tokmak,
keser, çivi gibi alet ve malzemeleri kullanır.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Ahşap Doğramacı ve Kaplamacısı olmak isteyenler;
Şekil ilişkilerini görebilen,
El ve parmaklarını ustalıkla gözleri ile eşgüdümlü olarak kullanabilen,
Tasarım ve çizim yeteneği gelişmiş,
Bilgisayar kullanabilen,
Yaratıcı ve estetik duyguya sahip,
Dikkatini uzun süre toplayabilen,
Uzun süre ayakta çalışabilecek kadar dayanıklı,
Dikkatli ve tedbirli,
Alet ve makinelerle çalışmaktan hoşlanan,
Sabırlı, işbirliğine açık,
Dört işlemle çabuk hesaplama bilgisine sahip,
Teknolojik gelişmelere açık
kimseler olmalıdır.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Mobilya ve ağaç doğrama atölyelerinde çalışırlar. Çalışma ortamı talaş tozları, cila
kokuları ile yüklüdür. Ancak yenilenen otomasyon makineleri sayesinde toz ve talaş en
az seviyededir. İş ayakta yapılır. Çalışırken ağır eşya kaldırmak gerekebilir. Malzeme ile
çalışır ve genellikle beden gücünü kullanırlar. Çalışma ortamında; müşterilerle,
mühendislerle, meslektaşlarıyla, kaynakçılarla, işyerinde çalışan diğer personelle
iletişimde bulunur.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi; yeterli sayıda müracaat olması durumunda yaygın mesleki eğitim
kurumlarının “İnşaat Teknolojisi” alanı “Ahşap Doğrama ve Kaplamacılığı” dalında
verilmektedir.
Ayrıca örgün mesleki ve teknik ortaöğretim okul/kurumlarının aynı alan ve meslek
dalında da bu mesleğin eğitimi verilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Çıraklık eğitimine başlayabilmek için,TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
En az ilköğretim okulu mezunu olmak,
Bünyesi ve sağlık durumu mesleğin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmak,
14 yaşını doldurmuş, 19 yaşından gün almamış olmak. Ancak, on dokuz yaşından gün
almış olanlardan daha önce çıraklık eğitiminden geçmemiş olanlar yaşlarına ve eğitim
seviyelerine uygun olarak düzenlenecek mesleki eğitim programlarına göre çıraklık
eğitimine alınabilir.
Eğitim görmek istediği meslekte bir işyeri bulmak ve işvereni ile çıraklık sözleşmesi
imzalamak gerekmektedir.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Ahşap Doğramacılığı ve Kaplamacılığı mesleğinin eğitim süresi ilköğretim mezunu
olanlarda 3 yıl, lise veya daha üst düzeyde genel eğitim görmüş olanlarda ise 1,5 yıldır.
3308 Sayılı Çıraklık ve Meslek Eğitimi Kanunu'na göre meslek liselerinin öğrencileri
teorik eğitimlerini haftada iki gün okulda, pratik eğitimlerini haftada üç gün
işletmelerde yaparlar. Mesleki eğitim merkezlerinde ise haftanın 1 günü mesleki eğitim
merkezlerinde teorik eğitim, diğer günler ise işyerlerinde pratik (uygulamalı) eğitim
görürler.
Kalfalık, Ustalık Meslek Dersleri:
Çıraklık ve mesleki eğitim kapsamında ders programı genel bilgi dersleri ile meslek
bilgisi derslerinden oluşmaktadır.
Meslek derslerinde; kullanılan makine, teçhizat, araç-gerecin tanıtılması, tekniğe uygun
olarak kullanılması, bunların temizlik ve bakımlarının yapılması, norm yazı yazma,
serbest elle ve takım kullanarak mesleği ile ilgili çizimlerin yapılması, çizimi
tamamlanmış plan ve projelerin okunmasının yanı sıra Toplam Kalite Yönetimi , İşletme
Bilgisi ve Kooperatifçilik ile İş Güvenliği hakkında da bilgiler verilmektedir.
Teorik olarak verilen bilgilerin yanında, işyerinde de usta öğreticinin gözetimi altında
pratik çalışması yapılmaktadır.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Çıraklık eğitimini tamamlayanlara eğitim sonunda katıldıkları kalfalık sınavında başarılı
olmaları halinde “Kalfalık Belgesi” ve “Kalfa” unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Meslek elemanları mobilya ve dekorasyon ile ağaç mamuller işleme fabrikalarında
çalışabilirler.
Meslekte, genelde iş bulma olanağı yüksektir. İnşaat doğramacılığı alanında alüminyum
ve plastik doğramacılığın artış göstermesi, iş kapasitesinin biraz azalmasına sebep
olmakla birlikte, yine de, ahşap doğramacılığı alanında iş bulma olanakları bulunmaktadır.TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
Özellikle, ahşap dekorasyon alanında uzmanlaşarak çalışan kişilerin ücretleri daha
yüksek olabilmektedir. İş bulma olanakları bakımından, bu alanda gelişmeler
görülmektedir.
Girişimcilik özelliği olan kişiler, kendi işyerlerini kurarak, kendi adlarına da çalışma
olanağı bulabilirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Eğitim gören adayların meslek hastalıkları ile ilgili sigorta primleri devletçe
karşılanmaktadır.
İşletmelerde meslek eğitimi yapan meslek lisesi 10. ve 11. sınıf öğrencileri yaşlarına
uygun asgari ücretin %30'undan az olmamak üzere ücret alır.
Aday çıraklara ve çırak öğrencilere, yaşlarına uygun asgari ücretin % 30'undan az
olmamak üzere, işverenlerce bir ücret ödenmektedir.
EĞİTİM SONRASI
Özel sektörde işe başlamaları durumunda yetenekleri, deneyimleri ve sektörün kuralları
çerçevesinde ücret alırlar. Bu ücret başlangıçta asgari ücret kadardır. İşverenle işçinin
pazarlığına bağlı olarak ücret belirlenmektedir.
Ayrıca, meslekte kendi işini kurup çalışanların ücretleri daha yüksek olabilmektedir.
MESLEKTE İLERLEME
MESLEKI EĞITIMDE İLERLEME
Mesleki eğitim merkezlerinden kalfa olarak mezun olanlar bir işyerinde çalışıp aynı
zamanda teorik eğitimlerine de devam edebilirler. İlköğretim (ortaokul) mezunu kalfa
ve ustalar, mesleki ve teknik açık öğretim lisesine devam ederek, meslek lisesi
diploması alabilirler. Ahşap Doğramacı ve Kaplamacı mesleğinde ustalık eğitimi çalışma
süresi 2 yıldır.
İŞ HAYATINDA İLERLEME
Meslekte usta ve usta öğretici unvanlarına yükselmek mümkündür. Ustalık belgesine
sahip olanlar veya bunları işyerlerinde çalıştıranlar bağımsız işyeri açabilirler. Ayrıca,
işyerinde çırak çalıştırması için de "Usta Öğretici" belgesine sahip çalışanın olması
zorunludur.
BENZER MESLEKLER
Ahşap Doğrama İmalatı Teknisyeni,TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
Doğramacı,
Yapı Yüzey Kaplama Teknisyeni.
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
Meslek elemanları,
Milli Eğitim Bakanlığı Mesleki Eğitim merkezleri,
Esnaf ve Sanatkarlar Odası,
MEGEP modülleri (http://www.megep.meb.gov.tr/)
Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili eğitim kurumları,
Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Yorumlar
Yorum Gönder